(4) SPC / Dijlehof
Gustave Van de Woestyne
De Belgische schilder Gustave Van de Woestyne was een avant-gardist in het begin van de 20ste eeuw. Opgeleid als impressionistische schilder aan het conservatorium van Gent, koos hij al snel voor een heel unieke vormentaal.
Ook zijn Laatste Avondmaal is doorspekt van zijn typerende esthetiek. Jezus en zijn apostelen hebben verwrongen houdingen, expressieve koppen en karikaturaal grote handen. Ze zitten beklemmend dicht bij elkaar in een veel te kleine ruimte. De zwart-witte tegelvloer is evenzeer opvallend te noemen.
KSO Lemmensinstituut Dans
Kunsthumaniora Lemmensinstituut is zoveel meer dan “een middelbare school”. Het is een school van leren, beleven en inspireren. In onze opleidingen Dans, Woordkunst-drama, Circus en Muziek gaan kunst en humaniora hand in hand.
De klassen van 3, 4, 5 en 6 Dans brengen een gevarieerd programma met verschillende dansstijlen: van klassieke, moderne, hedendaagse dans tot urban dance. Het Laatste Avondmaal van Dieric Bouts is ook het vertrekpunt en inspiratiebron voor een volledig nieuwe choreografie waarmee ze de voorstelling afsluiten. De link met de versie van Van de Woestyne is naast het gebruik van expressie en emoties ook de soms verwrongen houdingen in de choreografie.
Jurand De Ruysscher en Beau Ramsey
Jurand en Beau spelen op keyboard en basgitaar voor het eerst een set samen. Ze laten zich inspireren door Van de Woestynes radicaliteit ten opzichte van bestaande vormen. Ook muziek is schatplichtig aan tal van verwachtingspatronen, zowel qua stijl als tonaliteit. Het duo probeert een origineel sonoor pallet te creëren waarbij deze voorspelbaarheid moet plaatsmaken voor nieuwsgierige prikkels.
Bezoekers worden uitgenodigd mee te musiceren met behulp van enkele draaiende figuren.